Tuesday, November 29, 2011

Jalan raya negara kita




oleh Awang Selamat

Jalan raya menunjukkan kemajuan sesebuah negara. Dulu, selepas kemerdekaan Malaysia kebanyakan jalan di negara ini tidak berturap, tanah merah dan berkerikil.

Awang masih ingat pada ketika itu, selepas hujan kaki kita berselut dengan tanah merah dan pada musim panas pula berdebu. Itulah jalan yang ada pada ketika itu.

Kemajuan Malaysia dalam tempoh 53 tahun selepas kemerdekaan amat cepat sekali. Hampir keseluruhan jalan-jalan di seluruh negara kini diturap dengan tar. Di kampung-kampung di luar bandar jalannya dikenali sebagai mini tar, yang ada antaranya sehingga ke depan tangga rumah.

Jalan raya jelas menunjukkan kemajuan Malaysia, berbanding dengan beberapa negara lain yang masih lagi terkebelakang.

Namun, setelah tahap liputan jalan berturap berjaya dicapai, kini kemajuannya diukur melalui mutunya pula.

Di Singapura, negara jiran termaju yang paling dekat dengan kita, mutu jalan tarnya cukup hebat. Jarang sekali kita melihat jalan-jalannya berlubang, berlopak-lopak atau turapannya tertanggal di sana sini.

Penyenggaraan yang dilakukan cukup baik. Berbeza dengan mutu jalan raya kita – rata-ratanya tidak sampai ke tahap seperti Singapura.
 
Awang rasa mutu tarnya adalah sama, cuma penyeliaan dan penyenggaraan kita masih boleh diperbaiki. Jika dikorek, turapannya dilakukan mengikut piawaian yang tinggi.

Jika dibandingkan dengan di Thailand pun, mutu jalan raya utama mereka cukup baik.

Awang mahu jawapannya, di manakah silapnya mutu turapan jalan kita ini. Semasa musim hujan ini, keadaannya lagi teruk.

Awang – Termenung.

(Utusan Malaysia, 28 November 2011)

Monday, November 28, 2011

Hijrah ke arah keperkasaan

Pengedali telefon selular menghantar dua pesanan ringkas multimedia ke telefon bimbit mengingatkan saya awal muharam tahun baru Hijrah. Corak grafiknya sangat menarik kerana menunjukkan ciri-ciri Islamik dan seperti hari raya. Ternyata, kiriman MMS seperti itu membuatkan pengguna berasa dihargai.

Tahun baru Hijrah adalah sebahagian daripada tarikh penting dalam kalendar umat Islam. Ia menjadi pencetus kepada perubahan hidup khususnya transformasi minda. Kerana itulah, setiap kali sambutan Maal Hijrah di Malaysia, ketua negara dan ketua kerajaan menjadi tetamu kehormat bagi menyampaikan ucapan dan hadiah kepada tokoh-tokoh yang dipilih. Majlis sambutan tersebut semakin mendapat perhatian apabila kategori hadiah diperluaskan kepada bukan Islam.

Tahun baru menjadi titik tolak kepada perubahan diri dan hidup umat Islam di Malaysia. Sejak merdeka, keadaan umat Islam khususnya orang Melayu semakin baik. Jika dulu kemiskinan menjadi sahabat karib, kini kekayaan dan kemakmuran hidup menjadi teman akrab. Di sana sini kehidupan mereka bertambah senang. Usaha  yang kuat, pengorbanan diri dan strategi pembangunan yang berkesan telah membantu masyarakat Islam keluar daripada belenggu kemiskinan dan kesusahan hidup.




Faktor utama kepada perubahan ini ialah politik dan pendidikan. Orang Islam di Malaysia tidak punya kuasa ekonomi yang kuat tetapi boleh berbangga dengan kuasa politik dan undi majoriti. Perancangan yang berterusan dalam jangka masa panjang dengan mengutamakan pendidikan telah mendapat hasilnya pada hari ini.

Rata-ratanya generasi muda Islam sudah mendapat pendidikan asas dan beribu-ribu lagi sedang melanjutkan pelajaran di dalam dan luar negara. Kuasa yang diperolehi melalui politik telah membantu umat Islam lebih perkasa dalam bidang pendidikan, ekonomi dan sosial. Penentu kepada kejayaan umat Islam adalah politik, justeru kejayaan yang sedang dikecapi ketika ini adalah kerana kuasa berada dalam kalangan orang-orang Islam.

Semenjak merdeka hinggalah ke hari ini, kesatuan umat Islam masih lagi utuh dan kuat. Kekuatan perpaduan ini yang menjadi tulang belakang kepada kejayaan Malaysia, berbeza dengan negara-negara pelbagai etnik yang lain.

Selatan Thailand bergolak kerana tidak ada perpaduan yang kuat antara etnik-etnik yang berlainan bahasa, cara hidup dan agama. Malaysia, walaupun memiliki etnik yang berbeza latar belakang yang besar, tidak menjadi seperti Thailand yang telah memaksa penduduk Islam menukar nama kepada nama-nama berunsur Siam. Akhirnya, umat Islam hilang jati diri dan elemen kemelayuan sedikit demi sedikit hilang.

Insya Allah, perpaduan menjadikan umat Islam di Malaysia lebih kuat dan mampu menghadapi bermacam-macam cabaran. Di sinilah yang menjadikan mereka lebih giat berusaha untuk memacu kejayaan bangsa supaya lebih dihormati. Apatah lagi, dengan Islam sebagai cara hidup, umat Melayu akan terus gagah dan kuat.

 

Friday, November 25, 2011

Kebetulan atau suratan




Panggilan Allah swt untuk menemuiNya berlaku bila-bila masa saja. Masa sihat, sakit sikit-sikit apatah lagi masa sakit tenat dan kritikal. Masa sihat, Allah swt menjemput seseorang melalui asbab kemalangan kecil-kecilan seperti jatuh motorsikal dan batuk-batuk. Sakit sikit-sikit pula berkaitan penyakit lama tetapi bertahan dengan makan ubat-ubatan yang disyorkan doktor. Setiap hari ada ribu-ribu orang mati kerana pelbagai sebab.

Pertalian hati antara orang yang hidup dengan orang hendak mati sentiasa kuat malah dikatakan sebagai kebetulan berlakunya sesuatu yang tidak disangka-sangka. Contohnya, saya sendiri melalui dua kejadian yang mungkin dikatakan sebagai kebetulan.

Pertama, permohonan cuti panjang diluluskan. Cuti ini untuk balik kampung, rileks-rileks. Selang sehari di kampung, ada orang maklumkan saudara terdekat baru meninggal dunia kerana kompilasi kencing manis.

Kedua, cuti panjang juga untuk urusan keluarga, baru sahaja sehari cuti, makluman ada saudara dekat baru sahaja meninggal dunia kerana kompilasi kencing manis. Kemungkinan besar kekurangan gula dalam darah. Terus menghala kereta ke arah kampung.

Statistik menunjukkan hampir tiga juta rakyat Malaysia berhadapan dengan penyakit kencing manis. Ia tidak kira siapa kerana penyakit ini ada teman rapatnya iaitu cara hidup.

Sama ada berjawatan besar atau kecil, sama sahaja. Kalau hidup tidak pernah atau jarang-jarang membuat latihan jasmani, kerap bekerja dan kurang pergerakan badan untuk mengeluarkan peluh, mudahlah kencing manis hendak muncul dalam badan. Bayangkan kalau sudah dua bulan badan tidak berpeluh, macam mana hendak menjadi orang yang sihat?

Menjaga kesihatan diri umpama menjaga emas sebukit. Diri adalah anugerah dan amanah Allah swt yang sangat berharga. Sekali mendapat penyakit yang berpunca daripada amalan hidup kita, sangat sukar hendak diganti organ-organ yang bermasalah ini.

Justeru jadikan kehidupan kita suatu yang indah dan bererti.

 

Tuesday, November 22, 2011

Indonesia kalah lagi



 
Indonesia tewas kepada Malaysia dalam penentuan sepakan penalti dalam perlawanan akhir bola sepak Sukan Asia Tenggara di Stadium Bung Karno di Senayan, Jakarta. Kedua-dua pasukan terikat 1-1 sehingga masa tambahan. Indonesia menjaringkan gol awal pada minit kelima menerusi tandukan Gunawan DwiCahyo. Walau bagaimanapun, Malaysia menguasai permainan selepas Mohamad Asrarudin Omar menyamakan kedudukan pada minit ke-35.
Dalam penentuan penalti, dua pemain Indonesia gagal dalam dua sepakan manakala Malaysia hanya gagal satu gol. Sebelum ini Malaysia menewaskan Indonesia 1-0 dalam pusingan kelayakan.

Skuad Malaysia dan Indonesia telah menghadapi pertemuan sebanyak 13 kali dalam sejarah Sukan Asia Tenggara dan setiap pasukan memenangi enam kali dan sekali seri 0-0.

2011 Malaysia (1) vs. Indonesia (1) (Malaysia menang 4-3 melalui sepakan penalti)
2011 Malaysia (1) vs. Indonesia (0) (pusingan kelayakan)
2005 Malaysia (1) vs. Indonesia (0)
2001 Malaysia (2) vs. Indonesia (1) (pusingan kelayakan)
1999 Malaysia (0) vs. Indonesia (6) (pusingan kelayakan)
1997 Malaysia (0) vs. Indonesia (4) (pusingan kelayakan)
1995 Malaysia (0) vs. Indonesia (3) (pusingan kelayakan)
1991 Malaysia (0) vs. Indonesia (2) (pusingan kelayakan)
1989 Malaysia (2) vs. Indonesia (0) (pusingan kelayakan)
1987 Malaysia (0) vs. Indonesia (1) (akhir)
1985 Malaysia (1) vs. Indonesia (0)
1979 Malaysia (1) vs. Indonesia (0) (akhir)
1979 Malaysia (0) vs. Indonesia (0) (pusingan kelayakan)
1977 Malaysia (1) vs. Indonesia (2) (pusingan kelayakan)

 

Monday, November 21, 2011

Takrif tamadun ikut sunah Rasulullah




oleh Maulana Ariff 

Tamadun dalam bahasa Melayu secara lumrah ditakrifkan sebagai kemajuan sesuatu bangsa, negara atau masyarakat.

Berasal dari perkataan Arab, istilah tamadun menurut laman maya Pusat Rujukan Persuratan, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) bermaksud ‘‘cara hidup yang serba berkemajuan; peradaban. bertamadun sudah maju dalam cara hidup; berkemajuan; beradab.”

Tamadun dalam bahasa Inggeris ialah civilisation. Jika dirujuk kepada kamus-kamus bahasa Inggeris, huraian maksudnya adalah sama dengan huraian DBP.

Persoalannya, apakah bentuk peradaban dan cara hidup yang menjadi kayu ukuran? Di kalangan masyarakat Islam di Malaysia, istilah tamadun juga diterima pakai sebagaimana huraian DBP yang pasti turut dipengaruhi oleh kamus-kamus bahasa Barat.

Maka ketamadunan lumrah diukur berdasarkan kemajuan dari segi pembangunan fizikal, peradaban dan budaya manusia sejagat, bukan dari sudut ketentuan Allah yang bersumberkan al-Quran dan sunah Rasulullah SAW.

Secara mudah, seseorang yang bertamadun akan dinilai dari segi kemampuan ekonominya, pendidikan duniawinya, status sosial dan akhlak sejagat. Adakah matlamat menjadikan Malaysia sebuah negara maju pada tahun 2020 juga berasaskan nilai tamadun sejagat ini, atau kita hanya bersandarkan kepada pencapaian ekonomi?

Jika kita terus menerus menilai tamadun dengan acuan ini, maka kita sebenarnya hanyalah pak turut kepada nilai-nilai sogokan Barat yang subur di Eropah. Nilai-nilai ini mula diterapkan ke benua lain melalui penjajahan bersenjata pada zaman Roman, diikuti kolonialisme Britain, Belanda, Sepanyol, Perancis dan Itali.

Seorang pemikir dan penulis Islam yang masyhur, Muhammad Asad telah membuat catatan menarik mengenai perkara ini dalam buku klasiknya The Road to Mecca yang diterbitkan pada 1954. Petikan yang relevan itu hamba terjemahkan di sini:

‘‘Sejak zaman Greek dan Rom, para pemikir dan sejarawan Eropah lebih cenderung untuk melihat sejarah dunia dari sudut pandangan dan kehendak sejarah Eropah serta pengalaman budaya Barat semata-mata. Ketamadunan bukan Barat hanya akan dijelmakan ke dalam perspektif mereka jika kewujudannya atau sebarang pergerakan di kalangan penduduknya telah atau mungkin mempengaruhi secara langsung nasib orang Barat; maka dari kaca mata Barat, sejarah dunia dan kepelbagaian budayanya hanyalah titik terakhir dalam sejarah perkembangan Barat.”

Akhbar

Muhammad Asad berketurunan Yahudi dilahirkan di Austria dengan nama Leopold Weiss. Beliau bertugas sebagai wartawan dengan beberapa akhbar terkemuka Eropah sebelum memeluk Islam dan berhijrah ke Mekah kerana katanya berasa muak dengan ‘‘kekosongan hidup masyarakat Eropah yang terlampau mengejar kemewahan dunia dengan penuh ketamakan.”

Betapa pengamatan yang dicatatkan pada tahun 1954 itu masih relevan hingga sekarang. Bahawa istilah tamadun, sama ada dari sudut ilmu atau amalinya, masih dalam acuan Barat sekalipun di dunia Islam.

Lalu kita pun mahu mengejar ketamadunan mengikut acuan Barat, iaitu kemajuan lahiriah yang berpaksikan pembangunan ekonomi. Dalam proses ini, kita berkemungkinan mengorbankan identiti budaya, politik dan sosial asal kita. Jika tidak berwaspada, akhirnya institusi agama Islam yang kita dakap juga akan runtuh.

Lihatlah betapa gelombang demokrasi dan kebebasan acuan Barat yang dipacu oleh sistem ekonomi kapitalisme telah meruntuhkan sistem pemerintahan yang sedia ada di beberapa negara Islam. Sama ada ia berlaku kerana kesalahan atau kesilapan presiden-presiden yang memerintah, perkara ini masih jadi bahan perbahasan.

Malah golongan raja yang masih memerintah di beberapa negara Islam juga dalam keadaan gelisah kerana dihambat rasa tidak selamat.

Yang nyata gelombang demokrasi, kebebasan dan kapitalisme ini lebih hebat daripada arus komunisme yang gagal dalam percubaan untuk berkembang ke negara-negara Islam di Asia Timur dan Asia Tenggara, termasuk Malaysia dan Indonesia. Komunisme yang berpusat di Rusia hanya berjaya menakluki beberapa negara Islam berhampiran Asia Tengah (Kazakhstan, Tajikistan, Turkmenistan, Uzbekistan).

Sebaliknya sistem demokrasi, kebebasan dan kapitalisme acuan Barat itu telah berjaya menembusi tempat-tempat di mana komunisme menemui kegagalan. Komunisme gagal kerana prinsip keadilan untuk semua yang dilaungkan hanyalah retorik yang tidak menjadi kenyataan. Pada realitinya, ia menyekat perkembangan ekonomi dan akhirnya menyempitkan rezeki rakyat.

Ledakan kemajuan ICT turut memberikan dimensi baru kepada demokrasi dan kebebasan bersuara. Dibawa bersamanya suara hak asasi manusia termasuk gelombang seksualiti sejenis yang kuman-kumannya sudah pun merebak ke Malaysia. Inilah realiti yang kita hadapi pada hari ini dan mungkin lebih tenat pada masa akan datang.

Umat Islam di Malaysia wajar mencemburui segala anasir dan nilai acuan Barat yang mudah dibawa masuk melalui lorong demokrasi, kebebasan, kapitalisme dan hak asasi ini. Jika kita tidak berwaspada, institusi agama Islam juga boleh runtuh. Kita masih boleh menimba ilmu untuk kehidupan dunia (sains dan teknologi, ilmu perniagaan dan sebagainya) dengan syarat kita menapis segala nilai-nilai yang bertentangan dengan syariat Islam.

Maka dari sudut ilmiahnya, kita wajar menakrifkan semula istilah tamadun supaya benar-benar menepati kehendak Allah SWT sebagaimana yang dinyatakan dalam Quran dan dihuraikan melalui sunah Nabi Muhammad SAW.

Ketamadunan acuan Barat sangat dipacu oleh ketamakan kepada kekayaan duniawi. Ia berpaksikan prinsip ‘siapa yang kaya akan lebih berkuasa.’ Kekuasaan Ilahi tidak wujud lagi dalam kerangka istilah ketamadunan Barat ini. Pendokong-pendokong konsep tamadun Barat melalui media baru yang bebas tanpa sempadan dengan rakus melaungkan slogan-slogan mudah memikat nafsu manusia yang tidak beriman.

Sebab itulah kita lihat sudah tampil orang Melayu yang mempunyai kedudukan dan pengaruh turut menyuarakan sokongan kepada Program Seksualiti Merdeka. Mereka termasuklah tokoh politik lelaki dan wanita ternama yang mempunyai kelibat penglibatan dengan projek-projek golongan ‘Islam liberal.’

Kesenangan

Akhir kalam, renungliah maksud ayat 26 surah Ar Ra‘d sebagai panduan kehidupan di dunia ini.

‘‘Allah meluaskan dan menyempitkan rezeki bagi siapa yang dikehendaki-Nya. Mereka (yang ingkar) bergembira dengan kehidupan di dunia, padahal kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang kecil dan tidak kekal berbanding kesenangan akhirat .”

Jika kita beriman kepada firman Allah ini, maka wajib ditulis semula takrif tamadun supaya sejajar dengan bait doa dari al Quran (Al Baqarah 2: 201) yang lazim dibaca selepas solat: Rabbana atina fidunya hasanah, wafil akhirati hasanatan waqina azabannar (Ya Tuhan, berikanlah kami kebaikan di dunia dan di akhirat, dan peliharalah kami kami dari azab neraka).

Tamadun inilah yang junjungan kita Nabi Muhammad SAW telah gariskan ketika empayar Rom sedang menuju ke kehancurannya. Kenapa kita mahu melupai sejarah ini?

(Utusan Malaysia, 20 November 2011)

 

Saturday, November 19, 2011

Perbetul kesilapan dasar PPSMI elak pelajar terus jadi mangsa



oleh Imlan Adabi

Ketika calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) bertungkus lumus mentelaah pelajaran, masih ada yang berdegil mempertahankan pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI). Terbaru mereka berkumpul di Melaka pada 12 November lalu dengan alasan ‘mempertahan kepentingan dan masa depan pelajar berbahasa Inggeris’. 

Perhimpunan yang bermula pada jam 8 pagi itu diadakan di pekarangan Stadium Tun Fatimah di Bukit Serindit, Melaka, diketuai oleh Mak Chee Kin. 

"Kita berterima kasih kepada pihak kerajaan, terutama Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin kerana menangguhkan pelaksanaan (pengajaran Sains dan Matematik) dalam Bahasa Malaysia untuk beberapa tahun lagi,” tuturnya sambil berharap kerajaan menarik balik keputusan yang dibuat sebelum ini. 

Hampir 1,000 orang menghadiri perhimpunan secara aman itu. Ada yang kononnya bersimpati kepada masa depan kanak-kanak jika tidak mempelajari subjek Sains dan Matematik dalam bahasa penjajah. Ada juga yang dengan lantang mengugut kerajaan jika tidak meneruskan PPSMI. 

Semuanya membuktikan kesilapan mereka menanggapi keperluan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu yang wujud ribuan tahun di wilayah nusantara ini. 

Beberapa pertubuhan lain pula mula mengadakan kempen secara terbuka mempertahankan PPSMI. Ada yang mengirim memorandum kepada pembesar negara tanpa melihat masalah sebenar yang dihadapi di sekolah. 

Seorang pendidik mengadu banyak masalah ketika pelaksanaan PPSMI. Kekurangan tenaga mahir mengajar dua subjek penting dalam bahasa Inggeris begitu ketara. “Masalah murid dari latar belakang berbeza juga menjadi penghalang. 

Sepatutnya pengajaran subjek bahasa Inggeris dipertingkatkan, bukan mencabul Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris,” tegasnya. 

Kajian pula menunjukkan PPSMI memberi kesan buruk kepada pelajar di luar bandar sejak 2003. Laporan Trends in Mathematics and Science Study 2007 menyatakan kedudukan pelajar Malaysia dalam subjek Sains merosot ke tangga 21 daripada tangga ke-20 pada 2003, sementara mata pelajaran Matematik pula, kedudukan murid merosot daripada tangga ke-10 pada 2003 ke tangga ke-20 pada 2007. 

Kajian sebuah universiti tempatan pula menyatakan murid senang mempelajari sesuatu subjek dalam bahasa yang mudah difahami, iaitu bahasa Melayu di sekolah kebangsaan dan bahasa ibunda di SJK Cina dan SJK Tamil. Peratusan murid yang mendapat gred A, B dan C bagi mata pelajaran Sains dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) pada 2008 merosot daripada 85.1 peratus kepada 82.5 peratus bagi sekolah bandar dan daripada 83.2 peratus kepada 79.7 peratus bagi sekolah luar bandar. Bagi subjek Matematik, pencapaian murid bandar merosot daripada 84.8 peratus kepada 80.9 peratus, manakala pencapaian murid luar bandar merosot daripada 80.9 peratus kepada 77 peratus. 

Kajian Permuafakatan Badan Ilmiah Nasional (Pembina) pada Februari 2009 terhadap 553 guru dan 15,089 pelajar dari kawasan bandar dan luar bandar, termasuk Sekolah Kebangsaan Orang Asli, banyak mendedahkan sesuatu yang terselindung sebelum ini. Ramai guru belum layak mengajar subjek Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris, apabila 39.3 peratus guru (74) sekolah rendah dan 25.3 peratus guru (93) sekolah menengah gagal dalam Penilaian Tahap Kelancaran Bahasa Inggeris. Apakah guru yang tidak mahir berbahasa Inggeris mampu menggunakan bahasa itu ketika mengajar dua subjek penting? 

Bayangkan betapa silapnya dasar yang diperkenalkan sebelum ini! 

Jika masalah dan halangan sudah begitu ketara, amat nyata PPSMI tidak perlu wujud dan wajar dijadikan sejarah hitam sistem pendidikan negara. Malangnya ada kalangan Melayu sendiri yang masih jahil mempertahankan dasar memudaratkan generasi muda kita. 

Sepatutnya isu pendidikan dibincang dan dikaji menerusi saluran akademik, sarjana bahasa dan ilmuwan. PPSMI sudah menjadi titik hitam dalam sejarah pendidikan negara. Kesilapan yang dilakukan oleh pembuat dasar negara sebelum ini sewajarnya diperbetulkan, bukan meneruskan kesilapan dengan kesilapan yang lain. 

Jika negara maju seperti China, Jepun, Korea dan Russia boleh berbangga dengan pencapaian subjek Sains dan Matematik menerusi bahasa mereka sendiri, kita perlu mencontohi mereka dan bukannya dengan sinis menyatakan bahasa Inggeris diperlukan untuk sebuah dunia tanpa sempadan. 

Sebagai bangsa yang sudah setengah abad merdeka, kita sepatutnya mempunyai kemerdekaan untuk berfikir dan bertindak supaya memberi kesan positif kepada generasi masa depan. Meminggirkan bahasa Melayu bukan saja kesannya dari segi pendidikan, malahan sejarah kewujudan bangsa Melayu di rantau ini. Mahukah kita seperti Red Indian yang bahasa ibundanya diperlekehkan oleh bangsa sendiri? 
 
(Berita Harian, 19 November 2011)

 

Friday, November 18, 2011

UPSR, Terengganu ada 3 resepi


Terengganu unggul sekali lagi dalam Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) 2010. Sudah sebelas tahun berturut-turut pelajar-pelajar tahun enam yang berjaya menunjukkan pencapaian cemerlang ini, suatu rekod yang mesti dicemburui oleh negeri-negeri lain. Kegembiraan jelas terbayang di wajah para pelajar dan turut dirai oleh guru dan ibu bapa. Sambil memegang kertas keputusan peperiksaan, ada pelajar yang menitiskan air mata gembira, mengucapkan tahniah sesama sendiri dan memeluk erat rakan-rakan di sekitar mereka.

Terengganu diletakkkan sebagai negeri kedua paling miskin selepas Sabah. Namun kemiskinan ini tidak menghalang para pelajar untuk belajar bersungguh-sungguh, merealisasikan harapan ibu bapa dan guru serta menyemarakkan cita-cita tinggi untuk mengubah masa depan masyarakat.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yassin turut teruja dengan kejayaan dan pencapaian pelajar dalam UPSR kali ini merumuskan bahawa terdapat nilai-nilai kecemerlangan yang boleh dicontohi oleh negeri-negeri lain. Umumnya, meraih kecemerlangan perlukan kerja kuat, masa yang lebih banyak untuk mengulangkaji dan tumpuan khusus kepada teknik menjawab soalan. Dalam kes Terengganu, kita boleh meletakkan kejayaan pelajar kepada tiga faktor utama. Pertama, membangunkan sepenuhnya modal insan. Kedua, meningkatkan sokongan melalui modal sosial dan ketiga, menggerakkan fungsi struktural sebagai pelengkap kepada pencapaian yang cemerlang.

Pelajar adalah modal insan yang diberi perhatian. Mereka didedahkan dengan ciri-ciri kecemerlangan, teknik menjawab soalan dan jati diri yang kental. Pemikiran mereka ditanam dengan jiwa perjuangan supaya tidak mudah kalah untuk bersaing merebut kejayaan. Individu yang menjadi tumpuan ini ditatang sebaik-baiknya supaya tidak mudah alah kepada serangan minda yang melemahkan daya juang.

Ibu bapa dan guru adalah modal sosial yang banyak mempengaruhi pemikiran dan tingkah laku pelajar. Sokongan lisan dan dorongan jiwa sentiasa memberikan perangsang kepada pelajar untuk mengekalkan usaha mereka. Mungkin ada ibu bapa yang menemani anak ketika belajar sehingga dua tiga jam supaya anak tidak berasa keseorangan. Ada ibu bapa yang tidak berkira dengan wang ringgit apabila menghantar anak-anak ke kelas tuisyen setiap malam. Ada pula yang menghantar anak-anak ke kursus kemahiran belajar supaya dapat menjawab peperiksaan mengikut teknik yang betul. Pendek kata, ibu bapa sanggup bersama-sama dengan anak-anak seolah-olah mereka pula yang akan menduduki peperiksaan. Kesedaran beginilah yang patut ada dalam diri ibu bapa supaya masa depan anak-anak akan terjamin dengan mendapat keputusan yang cemerlang.

Peranan guru sangat penting. Didikan guru membentuk karektor dan cara fikir pelajar. Tentulah kecemerlangan pelajar di Terengganu dipelopori oleh guru-guru yang memiliki cara fikir juara. Guru juga bertungkus lumus memberi pengajaran dan kefahaman supaya pelajar dapat berfikir ketika menjawab peperiksaan, bukannya meminta pelajar menghafal kandungan buku teks. Keupayaan guru mengenal pasti masalah dan keperluan menjadi nadi kepada tindakan ibu bapa untuk mengambil tindakan seterusnya.

Jabatan pelajaran negeri dan kerajaan negeri berfungsi sebagai fungsi struktural iaitu memberi bantuan secukupnya kepada pelajar untuk selesa dengan proses pembelajaran. Bantuan dan sokongan kewangan, tenaga pengajar dan program peneguhan jati diri menjadi ramuan kepada kejayaan pelajar UPSR seluruh Terengganu.

Gabungan modal insan, modal sosial dan fungsi struktural dilihat menjadi faktor kepada kejayaan mengekalkan keputusan yang cemerlang pada tahun ini. Apa yang penting ketika ini ialah mengekalkan usaha yang telah disediakan supaya momentum kejayaan akan terus disambar pada tahun depan. 

Tuesday, November 15, 2011

Mencari penyelesaian masalah


Setiap minggu terdapat sekurang-kurangnya satu isu besar berkaitan masyarakat yang berunsur negatif. Baru-baru ini satu kelompok yang bergerak atas platform hak asasi manusia telah menghebohkan program mereka kepada umum. Ternyata penganjur Seksualiti Merdeka 2011 telah berani mendedahkan kegiatan yang dikatakan telah dimulakan sejak tahun 2008. Mereka berhasrat mengenengahkan isu-isu yang dihadapi oleh kelompok lesbian, biseksual, gay dan pondan untuk mendesak masyarakat menerima amalan songsang dalam kehidupan harian, tempat kerja dan aktiviti yang dianjurkan.

Ketegasan kerajaan menghalang penganjuran ini telah menyelamatkan masyarakat umum daripada dipaksa menerima amalan yang tidak bermoral dan sedang berkembang biak di sebelah barat. Begitu juga penegasan pertubuhan politik, pertubuhan bukan kerajaan yang prihatin dan individu-individu yang memperjuangkan keharmonian masyarakat telah dapat melumpuhkan seketika minat masyarakat terasing terhadap akhlak yang menyebabkan masyarakat Nabi Nuh a.s dimusnahkan Allah swt.

Minggu ini pula heboh tentang kumpulan kongsi gelap yang bergelar ‘Genki Seven’ yang dikatakan diketuai seorang pemuda Melayu. Keberanian kelompok ini membuat program secara terbuka untuk mencari pengikut sangat menghairankan kerana kenapa begitu mudah orang ramai terjebak dalam kegiatan kongsi gelap ini. Sejauhmana parahnya masyarakat kita untuk hidup dalam suasana harmoni dan beragama? Adakah dengan menganggotai kongsi gelap semua masalah hidup akan selesai? Andai kata semakin ramai golongan muda-mudi memilih kongsi gelap dan kelompok songsang sebagai kelompok sandaran, sedikit demi sedikit masyarakat akan berkembang menjadi sebuah komuniti yang rosak dan senget sebelah. Tidak tahu ke mana hendak dituju dan mendedahkan negara kepada penjajahan bentuk baru khususnya pemikiran dan budaya.

Malaysia telah menjangkau 55 tahun merdeka negara tetapi belum tentu dapat mempertahankan kemerdekaan fikiran, jiwa dan jati diri. Kita masih lagi bergelut dengan bebagai-bagai masalah yang belum menunjukkan kehebatan kita sebagai sebuah bangsa yang merdeka. Jika rakyat Tunisia, Mesir dan Libya meraikan kebebasan daripada cengkaman pemimpin negara yang rakus dan sombong, rakyat Malaysia sedang berusaha membebaskan diri daripada memandang rendah bahasa sendiri.

Nasib bahasa Melayu belum tentu akan cemerlang pada masa depan biarpun orang luar mengakui bahasa ini pernah menjadi bahasa perdagangan suatu masa dulu. Bahasa ini jugalah yang menjadi penyatu dan penghubung perpaduan masyarakat pelbagai etnik di Indonesia.  Kelompok yang ingin meletakkan bahasa Melayu di samping dalam pendidikan negara tentu tidak bepuas hati apabila kerajaan tidak mewajibkan bahasa Inggeris untuk sains dan matematik di sekolah. Mereka terus mendesak kerajaan untuk melaksanakan dasar ini yang ternyata telah gagal di Indonesia. Apakah yang mereka mahu sebenarnya?

Isu-isu masyarakat akan terus muncul satu demi satu setiap masa. Pelbagai ragam dan cara supaya pemikir-pemikir dan bijak pandai akan teus memberi penyelesaian yang adakalanya sebagai ubat dan ada kalanya sebagai racun. Melihat kepada masalah dan mencari punca kepada masalah adalah mudah tetapi mencari penyelesaian hakiki adalah yang paling susah.

Monday, November 14, 2011

JKM dapati pengasingan pelajar bijak, kurang pandai faktor kecewa





Pengasingan pelajar kurang bijak ke kelas tercorot dikenal pasti antara punca kanak-kanak berumur antara 10 hingga 18 tahun terbabit jenayah. Ini disebabkan faktor pengaruh negatif rakan sekelas yang boleh mewujudkan persekitaran tidak kondusif untuk pembangunan mental mereka.

(Berita Harian, 14 November 2011)

Ulasan orang ramai dari laman sesawang Berita Harian.

alexandria estrada;
yang mendidik dan mengajar. 2 perkara berbeza. yang mengajar adalah guru di sekolah, yang mendidik adalah ibu bapa di rumah. berapa ramai ibu bapa kejutkan anak2 "nak, bangun solat subuh" dengan "nak, bangun, nak pegi skolah". jgn salahkan sekolah. susur semula kehidupan seharian pelajar.

rakyat malaysia;
sy rs pihak skolah or kementerian pndidikn perlu kaji isu ini,sbb mngikut pngalamn sy masa masih bljr di sekolah dulu,mmg xptt dipinggirkn plajar yg kurang baik kptsn pelajarannye,sbb mereka akn trs trsisih,brcampur dgn rakan sptnye shj,so smp bile2 pun mereka xkn maju.sy ada sorg kwn,dia brada di kelas blkg sdikit dr sy dan rakan2 yg lain..tp skrg dia antara kwn kami yg paling brjaya.apabila kami bljr brkumpulan,dia ikut bljr skali..scara xlgsung mmbantu dia utk ske bljr n akhirnye brjaya..guru perlulah pndai mnilai seseorg pljr itu..smoga remaja2 trutama pljr2 di malaysia trs maju n brjaya..amin..

kamariah;
Setuju. Tumpuan cikgupun kurang dan tidak membina. Sepatutnya mereka perlu dipupuk dan diberi penekanan agar keseimbangan tidak ketara. bila hujung tahun murid udah malas nak pergi sekolah alasan cikgu tidak mengajar dan kerap tiada disekolah. Bagi kelas yang cerdik... cikgu bagi tumpuan untuk persiapan tahun depan.

mohmad shalan bin jasman;
Pengasingan pelajar bijak dengan kurang bijak perlu dilakukan untuk pencapaian prestasi lebih tinggi. Isu sebenar bukan pengasingan tersebut; tetapi sejauh mana para guru dapat berlaku adil kepada pelajar di kelas kurang cemerlang. Sekiranya komitmen dan kesungguhan guru dikedua-kedua posisi tersebut seimbang, saya percaya kita mampu melahirkan lebih ramai pelajar cemerlang disetiap sekolah. Masalahnya berapa ramai guru yang seronok mengajar murid bodoh berbanding murid pandai?

Soal pengasingan kelas corot bagi pelajar kurang bijak menjadi punca jenayah pelajar terlalu subjektif untuk dibuat rumusan. Soal yang patut ditekankan adalah setakat mana mereka mendapat bimbingan yang betul ke arah menjadikan mereka modal insan yang berkualiti. Isu ini melibatkan semua pihak dan tidak adil meletakkan siatem sekolah sebagai satu-satunya punca. Senangnya hidup ini kalau macam ini cara kita berfikir....


mail;
JKM kena pasti betul punca sebenar kanak-kanak melakukan/terbabit dalam jenayah tidak boleh disalahkan sepenuhnya ke Sekolah.Keluarga kena tahu juga kelakuan anak-anak kerana separuh masa mereka berada dirumah.Bagi saya anak-anak yang melakukan/terbabit dengan jenayah kerana masalah kedudukan kewangan,keluarga dan pengaruh dari media masa seperti filem/internet dan berbagai-bagai pengaruh disekeling

Azman;
sistem pendidikan negara telah 'berjaya' menjelmakan jarak atau 'gap' antara pelajar pandai dan mereka yang kurang bijak dalam pelajaran dan peperiksaan. Keadaan semakin parah dengan pengenalan Sek Berprestasi Tinggi yg sebenarnya menimbulkan 'ego' di kalangan ibu bapa dalam memilih sekolah dan melahirkan pengetua yg tamak mengejar nama dan pangkat dengan menggadaikan nasib pelajar yang kurang pencapaian dalam pelajaran. Selain itu, waktu sekarang terdapat golongan guru yg memilih pekerjaan itu kerana gagal mendapatkan pekerjaan lain, maka mereka seperti ini selalu bersikap sambil lewa dalam mengajar. Pada masa hadapan, ianya bukan saja melahirkan generasi yang berada pada status yg jauh berbeda, tetapi juga menyebabkan sektor2 pekerjaan berasaskan kemahiran seperti pekerjaan kelas kedua di Malaysia. Pengalaman di sekolah rendah anak saya di Sentul, KL menyaksikan tumpuan lebih diberikan kepada kelas murid-murid cerdik pandai dan kurang kepada kelas yg ke bawah dan seterusnya. Anak saya menjadi mangsa gara-gara kesilapan guru yg salah menulis dalam laporan penyata markah sebenar yg diperoleh oleh anak saya, dia diletakkan dalam kelas yg pertengahan walaupun sepatutnya dia masuk dalam kelas 'istimewa' tadi. Guru enggan membetulkan kesilapan markah tersebut - inilah yg saya maksudkan dengan adunan guru yg sambil lewa dan sistem pendidikan sekarang yang menyesakkan.

azrulms;
Rasional pengasingan pelajar mengikut tahap pencapaian akademik adalah bagi memudahkan sesi pengajaran. Pada pandangan saya polemik keterlibatan pelajar dengan jenayah berakar umbi kepada permasalahan keluarga atau lebih tepat dinyatakan sebagai kepincangan ibubapa mendidik anak-anak. Ibubapa yang prihatin akan masa depan anak-anak mereka memberi penekanan kepada penerapan nilai agama dan pencapaian akademik anak-anak mereka seawal usia mereka 5 tahun dan lebih perhatian diberikan semasa anak-anak meningkat remaja. Pertimbangan dangkal dengan menghantar anak-anak ke sekolah dan memberi mereka wang saku sambil mengharapkan usaha mendidik anak-anak mereka terpikul di bahu guru-guru semata-mata. Justeru kelemahan ibubapa mendidik anak-anak menjadi insan terpelajar dengan sahsiah yang wajar, dilihat menyumbang kepada peningkatan indeks keterlibatan pelajar dengan jenayah. Berpaksi kepada kenyataan tersebut, seharusnya penekanan memperkasakan institusi kekeluargaan dan meningkatkan rasa kebertanggangjawaban ibubapa dilihat sebagai mekanisme yang perlu diberi lebih penekanan. Tambahan lagi, mencampuradukkan para pelajar yang komited mengejar cita-cita dengan rakan-rakan sebaya yang berkiblatkan keseronokan semata-mata bukan hanya akan menyukarkan pengajaran lantaran tahap pemikiran yang tidak tara malah mempunyai implikasi para pelajar yang dedikasi yang lebih sedikit bilangannya akan luntur keazaman mereka akibat pengaruh rakan-rakan khalayak yang cenderung berpoya-poya.

yulai julaidi;
Saya tertarik dengan pengasingan pelajar bijak dan pelajar yang mempunyai prestasi yang tidak memuaskan malah memiliki masalah disiplin. Apa yang sedang dihadapi ketika ini dan telah berlaku sejak dahulu lagi, seolah-olah telah menjadi satu tradisi sekian lama. Pihak sekolah mengasingkan kemampuan pelajar mengikut kelas yang tertentu. Jika diperhalusi, kehadiran pelajar yang bermasalah dari aspek pembelajaran dan memiliki masalah disiplin kerap diletakkan di kelas 'belakang'. senario ini berlaku disebabkan bagi mengelakkan nila setitik rosak susu sebelanga. Kepada pihak yang perihatin, kebanyakkan pelajar yang memiliki akademik yang rendah lebih cenderung kepada kemahiran. Bagi menjayakan kecemerlangan institusi pendidikan, seharusnya mata pelajaran berbentuk praktikal diperluaskan di semua lapisan sekolah ibarat alang-alang mandi biar basah. Tidak terkecuali persaingan menjenamakan sekolah berprestasi tinggi dengan ganjaran yang dijanjikan menjadikan pelajar 'pandai' diberikan tumpuan istimewa dalam mana-mana sekolah manakala pelajar 'kurang' pandai menjadi anak tiri. Natijahnya, kurikulum perlu diubah dengan segera. Lain keris lain pedang, lain dulu lain sekarang. Kajian dan program berkesan diperingkat akar umbi perlu dilaksanakan selaras dengan kemampuan pelajar yang berlainan tahap kecerdasan dan kecergasannya. Harap dikongsi bersama.

Saturday, November 12, 2011

Kelebihan Sayyidina Abu Bakar






Sayyidina Abu Bakar As Siddiq merupakan sahabat Nabi Muhammad SAW yang paling rapat. Semasa baginda SAW berhijrah dari Makkah ke Madinah pada tahun 622 Masihi, hanya beliau seorang yang mengikuti Rasulullah SAW. Tidak lama selepas penghijrahan berlaku, Rasulullah SAW mengahwini anak perempuan beliau iaitu Saidatina Aisyah. Pernah menjadi kaya, beliau juga dikenang kerana jasanya membebaskan beberapa orang hamba yang beragama Islam daripada tuan yang kafir termasuk Bilal bin Rabah. Abu Bakar juga merupakan salah seorang yang pertama memeluk agama Islam. Ciri-ciri yang ada padanya ialah sifat jujur, berbudi pekerti, adil dan tegas.

Abu Bakar dilahirkan dua tahun selepas kelahiran Rasulullah SAW. Mendapat gelaran ‘as siddiq’ kerana sentiasa membenarkan setiap perkataan dan tindakan Rasulullah SAW. Peristiwa yang menyebabkannya mendapat gelaran ini ialah ketika berlaku Israk dan Mi’raj kepada Rasulullah SAW iaitu apabila ramai yang menganggap cerita berkenaan adalah dusta, Sayyidina Abu Bakar menjadi orang pertama membenarkan dan mempercayai peristiwa tersebut dengan penuh keyakinan tanpa ragu-ragu.

Menjadi khalifah pertama

Semasa Rasulullah SAW sedang sakit tenat, baginda mengarahkan Sayyidina Abu Bakar mengimamkan solat jemaah. Selepas kewafatan Nabi Muhammad SAW, sebuah majlis yang dihadiri oleh golongan Ansar dan Muhajirin ditubuhkan untuk melantik seorang khalifah bagi memimpin umat Islam. Hasil daripada perjumpaan itu, Sayyidina Abu Bakar dilantik menjadi khalifah yang pertama. Perlantikan in mendapat tentangan daripada kelompok yang mahu melantik Sayyidina Ali Abi Talib sebagai khalifah kerana Sayyidina Ali merupakan menantu dan sepupu Rasulullah SAW. Golongan Syiah dari keluarga Bani Hashim menentang perlantikan Abu Bakar. Namun tentangan ini berakhir apabila Sayyidina Ali membai’ah atau memberikan ikrar taat setia kepada Abu Bakar.

Peperangan Islam-Riddah

Masalah mulai timbul apabila Sayyidina Abu Bakar dilantik menjadi khalifah. Keadaan seperti ini menggugat kestabilan dan keamanan kerajaan Islam. Banyak puak Arab yang memberontak dan menentang khalifah. Sesetengah daripada mereka enggan membayar zakat dan ada pula yang kembali menyembah berhala dan mengikut tradisi lama masing-masing. Golongan ini mendakwa mereka hanya menurut perintah Rasulullah SAW dan memandangkan baginda telah wafat, maka tidak perlu lagi mengikut ajaran Islam dan menganggap telah bebas. Sayyidina Abu Bakar menegaskan bahawa mereka bukan sahaja perlu menyatakan taat setia kepada seorang pemimpin malah menjadi sebahagian daripada umat muslimin. Ada antara mereka yang menghina agama Islam dengan mengangkat diri sebagai nabi dan rasul. Salah seorang yang mendakwa diri sebagai nabi ialah Musailamah Al Kazzab yang telah berjaya ditumpaskan oleh Khalid Al Walid dalam satu pertempuran.
Bagi menumpaskan penghinaan ini, Abu Bakar melancarkan perang terhadap golongan yang digelar Riddah. Inilah permulaan peperangan antara Islam dan Riddah.

Ekspedisi ke utara

Selepas berjaya mengurangkan golongan Riddah, Sayyidina Abu Bakar mula menghantar panglima-panglima perang Islam ke utara untuk memerangi kerajaan Byzantine (Rom Timur) dan empayar Parsi. Khalid Al Walid berjaya berjaya menawan Iraq dalam hanya satu kempen ketenteraan. Beliau juga menempuh kejayaan dalam beberapa ekspedisi ke Syria. Menurut seorang orientalis Barat, kempen yang digerakkan oleh Abu Bakar hanyalah sebuah lanjutan daripada perang Riddah. Namun hal ini sangat mengelirukan kerana kebanyakan golongan Riddah tinggal di selatan Semenanjung Arab dan bukannya di utara.
Pengumpulan al quran

Ahli sejarah berpendapat, selepas siri peperangan Islam-Riddah, ramai yang mahir menghafal al quran telah terbunuh. Umar Al Khattab meminta Sayyidina Abu Bakar untuk mula menjalankan aktiviti pengumpulan semula ayat-ayat al quran. Sayyidina Othman kemudiannya melengkapkan aktiviti pengumpulan berkenaan sebaik sahaja menjadi khalifah.

Kewafatan Sayyidina Abu Bakar

Sayyidina Abu Bakar wafat pada Isnin, Jamadil Awwal tahun 13 Hujrah di Madinah iaitu dua tahun selepas menjadi khalifah. Ada dua pendapat mengenai punca kematian. Pertama, dikatakan kerana keracunan dan kedua, meninggal dunia kerana sebab-sebab yang biasa. Sebelum wafat, beliau menggesa masyarakat Islam menerima Sayyidina Umar Al Khattab sebagai khalifah yang baru. Selepas wafat, beliau disemadikan di sebelah makam Nabi Muhammad di Masjid An Nabawi, Madinah.

Sumbangan Sayyidina Abu Bakar

Walaupun hanya sempat menjadi khalifah selama dua tahun (632-634 Masihi), beliau berperanan besar mengembangkan agama Islam. Antara kejayaannya yang penting ialah menumpaskan golongan Riddah yang murtad dan mengaku sebagai nabi. Beliau juga memulakan usaha pengumpulan al quran dan berjaya meluaskan pengaruh agama Islam.

Hadis-hadis berkaitan kelebihan Sayyidina Abu Bakar

Terdapat beberapa hadis yang menceritakan Sayyidina Abu Bakar sebagai orang penting dalam permulaan Islam. Antaranya ialah berkaitan Rasulullah SAW memilih Abu Bakar sebagai kekasihnya, menjadi lelaki pertama yang dicintai Rasulullah SAW dan Abu Bakar sebagai tempat rujukan selepas kewafatan Rasulullah SAW.

Pertama, hadis tentang Abu Bakar sebagai kekasih Rasulullah SAW. Daripada Abu Said, katanya, ketika Rasulullah SAW berada di atas mimbar, baginda bersabda, ‘Terdapat seorang hamba, di mana Allah memberi pilihan kepadanya sama ada beliau ingin memilih kemewahan dunia atau diberi sesuatu yang ada di sisi Allah. Ternyata beliau memilih apa yang ada di sisi Allah.’ Selepas itu Abu Bakar menangis dan berkata, ‘Aku menebus kamu dengan bapa dan ibuku.’ Abu Said berkata, ‘Rasulullah SAW yang dipilihnya dan Abu Bakar sendiri yang memberitahu perkara itu kepadaku.’ Rasulullah SAW bersabda, ‘ Orang yang sanggup berkorban dengan harta dan dirinya kerana aku ialah Abu Bakar. Sekiranya aku ingin mengambil seorang kekasih, aku mengambil Abu Bakar sebagai kekasihku, akan tetapi beliau merupakan saudaraku dalam Islam. Sesungguhnya di masjid ini terdapat jendela besar antara dua buah rumah untuk Abu Bakar.’ (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Kedua, kisah Abu Bakar yang menjadi lelaki paling dicintai Rasulullah SAW. Daripada Amru bin Al As katanya, ‘Rasulullah SAW mengutus beliau iaitu Abu Bakar untuk menghadapi tentera Zatu As Salasil. Aku bertanya baginda, siapakah orang yang paling dicintai. Rasulullah SAW menjawab , ‘Aisyah.’ Aku bertanya, ‘Siapakah pula dari orang lelaki?’ Baginda menjawab, ‘Ayahnya iaitu Abu Bakar.’ Aku bertanya lagi. Baginda menjawab, ‘Umar.’ Selepas itu Rasulullah SAW membilang nama beberapa orang sahabat yang lain. (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Ketiga, pengakuan Rasulullah SAW tentang Abu Bakar sebagai tempat rujukan selepas kewafatannya. Daripada Muhammad bin Jubair bin Mut’im daripada ayahnya, bahawa seorang perempuan telah bertanya Rasulullah SAW mengenai sesuatu perkara tetapi Rasulullah SAW menyuruhnya datang pada lain kali. Lalu perempuan itu bertanya, ‘Wahai Rasulullah, bagaimanakah sekiranya aku datang tetapi kamu tiada?’ Ayahku berkata, ‘Perempuan tersebut seolah-olah bermaksud jika baginda wafat.’ Rasulullah SAW menjawab, ‘Sekiranya aku tiada maka temuilah Abu Bakar.’ (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Kesimpulan

Sayyidina Abu Bakar diumpamakan seorang yang sangat penting dalam hidup Nabi Muhammad SAW. Beliau memiliki ciri-ciri amanah, setia dan sanggup berjihad, mengorbankan nyawa dan harta demi redha Allah.

Pengaruh Islam semakin luas  apabila Sayyidina Abu Bakar berjaya memerangi golongan murtad dan nabi-nabi palsu dalam kalangan kabilah-kabilah. Kebijaksanaan politik Sayyidina Abu Bakar telah membawa perkembangan masyarakat Arab ke arah kesatuan politik dan menjadikan mereka melihat Madinah sebagai ibu kota dan sumber segala kebajikan. Disebabkan itu, harapan mereka tertumpu di situ, berlindung di bawah kekuasaan dan panji-panji tauhid.

Sayyidina Abu Bakar telah banyak menyumbang jasa dalam dakwah Islamiah. Pelbagai perkara yang telah dilakukannya. Biar pun memiliki sifat lemah-lembut, imannya tetap kuat dan kental. Dengan kekuatan iman ini, beliau telah mendorong dunia sehingga panji kebenaran mampu berkibar dan kata-katanya diakui. Sikap dan jasa baiknya itu harus diteladani dan dipraktikkan untuk kemajuan diri sendiri, masyarakat dan negara.

 

Friday, November 11, 2011

Madrasah Ikhwan Muslimin






Yusuf Al Qardhawi menulis buku “Aku dan Al Ikhwan Al Muslimin’ menceritakan pengalamannya bersama pertubuhan itu. Buku ini tebal iaitu 364 muka surat tetapi sarat dengan pengalaman dan kisah-kisah cabaran menjadi anggota Ikhwan Muslimin. Topik yang memberi impak besar kepada saya ialah ‘Pendapatku tentang Ikhwan’ pada muka surat 39. Catatan menariknya berkaitan faedah yang beliau dapat selepas lima tahun menyertai dakwah dan aktiviti Ikhwan.

Terdapat lima faedah besar untuk dirinya yang kita boleh kongsi bersama. Pertama, Ikhwan meluaskan pemikiran tentang Islam sebagai sebuah syariat hidup, bukan bersifat simbolik seperti yang difahami oleh sebahagian besar umat Islam. Kedua, kewajipan amal jama’i (kerja secara kolektif) mengembalikan kemenangan Islam melalui kata-kata, perbuatan, dakwah dan pengorbanan. Seseorang akan lemah apabila bersendirian tetapi kuat apabila beramai-ramai. Allah juga bersama dengan jemaah.

Ketiga, berubah daripada hanya seorang penasihat dan penceramah agama kepada  seorang pendakwah Islam. Beza seorang penceramah dan pendakwah sangat jelas. Penceramah agama mampu melembutkan hati, mengingatkan orang kepada kematian, menggunakan kisah-kisah, hadis-hadis motivasi dan peringatan, sedangkan pendakwah Islam mempunyai misi untuk mencerdaskan fikiran, menyentuh perasaan, menguatkan tekad, meninggikan cita-cita, mengerah tenaga, menghimpun kekuatan, menguatkan ikatan dan mengumpulkan umat Islam untuk mengorbankan segala yang termampu untuk berjuang di jalan Islam.

Keempat, bergabung dengan Ikhwan menjadikan cita-citanya besar dan global. Kehidupan dan masalah tidak berlegar di sekelilingnya malah cita-cita hidupnya adalah berkaitan dengan umat. Impiannya ialah mengusir pemikiran dan sistem serta undang-undang konvensional yang menerapkan pemikiran, sistem hukum Islam yang menggantikan tempatnya. Kelima, membebaskan mahasiswa Al- Azhar daripada terus terasing dalam masyarakat kesan daripada sistem pembelajaran yang tidak menyeluruh. Justeru tidak ada perbezaan antara seorang yang memakai serban dan memakai topi, antara seorang sheikh dan seorang guru.

Madrasah Ikhwan Muslimin telah mengubah pemikiran, sikap dan kehidupan Yusuf Al Qardhawi. Pandangannya terhadap umat menjadikannya sentiasa ghairah dan menunggu-nunggu kemenangan Islam. Usahanya luar biasa dan tidak pernah letih dengan mengajak masyarakat Islam kembali kepada kefahaman Islam yang sahih dan jelas.

Wednesday, November 09, 2011

Hebat dengan ibadah korban




Tahun ini saya menyambut Hari Raya Haji di Surau Taman Kota Jaya, Kota Tinggi, Johor kerana kemeriahan sambutannya yang berbeza. Jika tahun lepas 20 ekor lembu telah dikorbankan, tahun ini berkurangan. Dua belas ekor sudah memadai kerana kawasan sembelihan semakin kecil disebabkan pembinaan surau tambahan sedang diusahakan. Masyarakat setempat memilih hari kedua untuk majlis korban.

Dua belas ekor bermakna 12 kumpulan. Setiap bahagian berharga RM400 dan lembu-lembunya pun sihat dan segar. Kali ini jawatankuasa korban mendatangkan lembu dari kawasan felda berdekatan supaya urusan pengangkutan dan upah kepada petugas dapat diminimumkam. Sesetengah kawasan, urusan korban perlu mengambil kira upah sembelih dan bayaran kepada petugas menyebabkan harga lembu korban meningkat kepada RM430 untuk satu bahagian.

Majlis korban adalah sebahagian daripada akidah umat Islam yang disambut sejak zaman Rasulullah SAW. Keimanan dan ketaqwaan umat Isalam seluruh dunia dizahirkan melalui sembelihan binatang korban yang terbaik, tidak ada cacat atau sakit. Ketika sembelihan, takbir akan dikumandangkan dengan harapan sembelihan berkenaan akan diganjarkan di akhirat kelak. Setiap tahun umat Islam berlumba-lumba mengadakan majlis ini supaya dapat dijadikan bukti keimanan dan ketaqwaan mereka kelak. Justeru umat Islam akan mencari kawasan lapang, padang sekolah, kawasan surau atau masjid untuk melaksanakan suruhan agama ini.

Dari China hingga benua Afrika, darah daging korban tumpah ke bumi dan menjadi saksi bahawa agama ini akan terus diamalkan dan semakin kuat mengetuk hati-hati manusia yang keras dan jahil dengan falsafah pengorbanan. Di negara kita, kedapatan seorang dua yang begitu lantang memperlekeh dan mengutuk amalan korban ini. Katanya perbuatan ini tidak bertamadun dan suatu kezaliman ke atas binatang. Kepada mereka kita katakan ‘Apakah perasaan anda apabila ada manusia yang sanggup menyembelih manusia lain, apakah yang disembelih itu seperti binatang?’ Itulah yang berlaku ke atas umat Palestin yang saban hari disembelih oleh Yahudi di Israel. Peristiwa paling dahsyat ialah pembunuhan dan penyembelihan di Sabra dan Shatila yang diabadikan oleh Zubir Ali dalam lagunya.

Mayarakat yang bencikan hari raya korban menggunakan internet melalui blog-blog tertentu yang diketahui anti kepada Islam dan masyarakatnya. Penulis-penulis yang terlibat dan pemberi ulasan terhadap artikel-artikel yang disiarkan pada hakikatnya adalah gambaran terhadap keresahan mereka dengan kebangkitan kesedaran beragama Islam. Biar pun sejuta kali mereka menyumpah majlis korban, ia tidak sedikit pun mematah semangat umat Islam untuk terus mencari lembu dan kambing bagi dikorbankan pada tahun depan.

Kerajaan wajar lebih tegas bertindak jika masih ada masyarakat yang mempertikaikan majlis korban ini kerana sesungguhnya Islam adalah tinggi dan tidak ada yang lebih tinggi daripada Islam. Ketegasan inilah yang kita nantikan supaya Islam dihormati dan masyarakatnya lebih maju ke hadapan.

Saturday, November 05, 2011

Banjir, PPSMI, warga Iran





Dalam tempoh dua tiga hari ini, banyak isu yang melibatkan masyarakat Malaysia menjadikan kita resah dan gelisah. Pertama, amaran banjir oleh Majlis Keselamatan Negara. Hujan dijangka turun lebih banyak di Perlis dan Kedah, suatu tanda yang jelas harga beras akan naik. Selepas Bangkok menjadi lautan daratan yang memusnahkan bandar, kampung, industri dan hiburan, persediaan kerajaan untuk menghadapi banjir besar tahun ini telah bermula.


Pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang terlibat dalam misi bantuan kemanusiaan telah dipanggil untuk diberi penerangan tentang keadaan banjir kali ini. Seterusnya jentera bantuan sedang digerakkan khususnya di kawasan berisiko tinggi seperti di kawasan pinggir sungai. Sebenarnya lebih banyak persediaan yang perlu dilakukan untuk berhadapan dengan keadaan banjir ini dan berhadapan dengan mangsa banjir kelak. 


Petugas akan letih dengan operasi bantuan banjir kerana tidak cukup tidur dan makan tidak menentu. Di sebelah siang akan membantu pemindahan, sebelah malam akan berhadapan dengan rungutan mangsa banjir yang tidak selesa di pusat pemindahan banjir. Bukan itu saja, lebih banyak masalah yang muncul sehari demi sehari jika petugas tidak ada kemahiran mengurus konflik. 


Kita biarkan hal banjir ini kerana semua orang sedang mengambil langkah-langkah wajar untuk menghadapinya. 


Kedua, isu sains dan matematik. Ada dua golongan yang sedang bertarung untuk menegakkan pendirian. Satu yang sokong dan satu lagi menentang. Ketegasan Timbalan Perdana Menteri dalam isu ini memihak kepada kelompok yang menentang. Sama ada penyokong dan penentang, kedua-dua kelompok ini tidak pernah menyalahkan orang yang memperkenalkan dasar tersebut. Selepas keyakinan yang singkat terhadap PPSMI, ia menjadi polemik yang tidak sudah selepas dimansuhkan. Ia tidak dimansuhkan serta-merta sebaliknya dibenarkan sehingga 2016 untuk sekolah rendah dan 2021 untuk sekolah menengah.


Kejayaan dalam pendidikan bergantung kepada kepintaran, persekitaran, baka dan sikap pelajar. Pelajar yang lemah boleh berjaya jika dapat dididik dalam bahasa yang mereka fahami.


Ketiga, pengedaran dadah dalam kalangan warganegara Iran semakin meningkat. Kenapa ia berlaku? Jawapan paling senang ialah ada permintaan, jika tidak, masakan begitu ramai yang kena tangkap? Pelajar dan komuniti Iran semakin ramai di Malaysia. Apakah kelompok ini yang menjadi sasaran pengedar dadah? Wallahu a'lam. Apakah kita mahu Malaysia menjadi tersohor kerana ramai yang mengedar dadah? Walaupun hukuman mati untuk pengedar dadah, kenapa masih ramai yang mahu mengedarnya?

 

Friday, November 04, 2011

Strategi dalam dasar membasmi kemiskinan di Malaysia, perspektif sosioekonomi






Selepas beberapa tahun mendapat kemerdekaan dari Britain dalam tahun 1957, Bank Dunia menempatkan Malaysia sebagai negara berpendapatan menengah. Semenjak itu, negara ini terus menikmati kemakmuran ekonomi. Bermula sebagai negara pengeksport komoditi seperti getah, timah, minyak sawit dan petroleum, kini Malaysia meningkatkan jumlah pendapatan sehingga tujuh peratus sejak tahun 1970 hingga 2000.

Dari 2001 hingga 2010, pembangunan turun dan naik di antara empat hingga lima peratus setahun kerana iklim ekonomi yang kurang memberangsangkan. Kesan besar peningkatan pendapatan ini ialah pengurangan kadar kemiskinan berbanding dengan separuh penduduk negara yang miskin pada 1970.

Peningkatan per kapita penduduk yang meningkat kepada US$14,700 dalam 2010, menokok daripada US$13,900 pada 2009. Pencapaian ini menjadikan Malaysia sebuah negara berpendapatan menengah atas, suatu keadaan yang menggambarkan pertumbuhan ekonomi yang pesat telah dialami sejak kerajaan memperkenalkan beberapa dasar yang menyokong usaha ke arah pembasmian kemiskinan dan penyusuan semula masyarakat.

Malaysia adalah sebuah negara yang meraikan masyarakat majmuk dengan penduduk Melayu dan bumiputera membentuk 61.4 peratus, Cina (23.7 peratus) dan India (7.1 peratus). Bagaimanapun, rusuhan kaum yang paling buruk dalam sejarah negara ini telah mengubah strategi dan pendekatan kerajaan untuk memakmurkan ekonomi. Dalam tindakan pantas dan tegas, kerajaan telah merumuskan bahawa dasar ekonomi dan sosial harus mengambil kira pendapatan setiap kaum dan mengagihkan kekayaan yang sama rata kepada semua rakyat.

Usaha-usaha yang berterusan selepas itu telah berjaya membendung jurang perbezaan pendapatan yang ketara dan peningkatan ekuiti Melayu dan bumiputera dapat digandakan. Ketika merdeka, Malaysia mempunyai jumlah penduduk sebanyak 7.4 juta namun pertambahan penduduk semakin pesat sehingga mencecah 27.6 juta orang pada 2010. Peningkatan penduduk bumiputera lebih besar kerana kadar kesuburan kelompok itu lebih tinggi.

Sebelum 1957, kegiatan utama ekonomi rakyat ialah penanaman getah dan pengeluaran timah. Perusahaan lain ialah industri berskala kecil dan sebahagian besarnya berasaskan keluarga. Kerajaan menggalakkan kepelbagaian ekonomi dengan memberi perhatian kepada sektor industri dan perkhidmatan yang memberi pendapatan lebih besar dan membuka peluang pekerjaan kepada penduduk.

Perbandaran yang pesat telah menggalakkan pembukaan kawasan perumahan dan bandar-bandar baru. Pada 2005, dianggarkan sebanyak 63 peratus penduduk negara ini tinggal di kawasan bandar berbanding hanya satu perempat  dalam 1957. Walaupun penghijrahan ke bandar lebih pesat pada hari ini, dari segi sejarahnya, masyarakat Melayu dan bumiputera masih dianggap sebagai penduduk luar bandar, manakala kaum Cina lebih ramai di bandar.

Sejak 1970, Malaysia telah merangka strategi pembangunan ekonomi kepada tiga fasa pembangunan jangka panjang iaitu Dasar Ekonomi Baru (DEB) 1970–90, Dasar Pembangunan Nasional (DPN) 1990–2000 dan Dasar Wawasan Negara (DWN) 200110. Walaupun penekanan dalam dasar pembangunan jangka panjang  ini mempunyai impak ke atas pertumbuhan ekonomi, pembangunan yang dirancang itu telah memberi manfaat kepada semua kaum dan dilihat adil dalam agihan kekayaan ekonomi. Objektif DEB terus dibawa dalam dua dasar seterusnya dengan usaha pembasmian kemiskinan dan menyusun semula masyarakat.

Selepas merdeka, pertumbuhan ekonomi Malaysia dapat dibahagikan kepada empat fasa. Pertama, dari 1957 hingga 1970, iaitu meneruskan tradisi sebagai pengeluar getah dan timah. Kedua, dari 1971 hingga 1990 iaitu langkah menstrukturkan semula ekonomi dan diangap sebagai permulaan pembangunan dalam sejarah malaysia moden.

Ketika ini diperkenalkan Rancangan Malaysia Kedua. Ketiga, dari tahun 1991 hingga 2000 iaitu fasa pertumbuhan yang sukar kerana berlakunya krisis kewangan Asia pengenalan kawalan pertukaran mata wang. Keempat, dari 2001 hingga 2010 dianggap sebagai tempoh persediaan untuk menjadi sebuah negara maju pada tahun 2020. Iklim ekonomi global dilihat mengganggu rentak Malaysia ke arah status negara maju tersebut.

Dalam jangka masa panjang, kepelbagaian ekonomi menjadi teras utama dalam memacu pembangunan negara bagi mengatasi kebimbangan ekonomi global yang tidak menentu seperti yang sedang berlaku Eropah. Elemen paling penting sebagai pengajaran kepada Malaysia sejak 50 tahun lalu ialah menggubal dasar yang dapat mempelbagaikan sumber pendapatan untuk ekonomi berkembang dan mengambil kira sosio politik masyarakat berbagai-bagai kaum.

Justeru kerajaan memperkenalkan Dasar Penswastaan pada 1983 yang menjadikan negara sebagai perbadanan tunggal bagi menyediakan persekitaran untuk pihak swasta dan korporat memajukan negara. Kesan segera dasar ini ialah hasil cukai kerajaan semakin bertambah dan dapat digunakan untuk menyediakan keperluan asas kapeda penduduk khususnya di luar bandar. Ternyata, perubahan kepimpinan dari Tun Hussein Onn kepada Dr Mahathir menjadi detik penting pembangunan ekonomi Malaysia.


Tuesday, November 01, 2011

Banjir di Bangkok dan peranan Asean





Oleh Karim Raslan


Novel Ranjau Sepanjang Jalan karya Sasterawan Negara Shahnon Ahmad mengisahkan sebuah keluarga pesawah menunggu kedatangan hujan dengan sabar, namun akhirnya kecewa kerana ia tidak tiba. Ini mungkin hanya mainan pena Shahnon yang dramatik.

Berkurun lamanya, musim monsun di Asia Tenggara sering dikaitkan dengan kehidupan - menyegarkan dan bermanfaat, malah kedatangan hujan acap kali ditunggu.

Namun, bah yang melanda Bangkok beberapa minggu ini, mengingatkan kita hujan itu tidak selalunya menyegarkan. Sememangnya, pengurusan air yang bagus melalui saliran dan empangan selama ini membawa kemajuan dan kemakmuran wilayah tanah rendah dan jelapang padi di delta sekitar Sungai Chao Praya, Brantas dan Mekong.

Namun, sejak beberapa dekad kebelakangan ini, pembangunan pesat seperti pembinaan kawasan perumahan, jalan raya dan taman perindustrian di atas tanah pertanian menyebabkan air hujan kehilangan tempat bertakung.

Pada masa sama (dan ihsan pemanasan global) alam sekitar menjadi semakin ekstrem dan tidak menentu. Hujan datang kadangkala terlalu lebat, dan ada kalanya tiada langsung. Ini memeningkan pengkaji cuaca kerana menyukarkan mereka membuat ramalan tepat dan memberi amaran awal.

Banjir di Thailand kini merupakan amaran kepada negara-negara lain di rantau ini. Badai yang melanda hanya selang beberapa minggu setelah banjir dan bencana alam di Filipina dan Jawa, memberi peringatan kepada kita tentang betapa terdedahnya kawasan persisiran yang rendah dan padat kepada ancaman bencana alam. Boleh dikatakan hujan kini, selain membawa rahmat, juga menjadi pembawa maut!

Dalam kita mengadaptasikan diri kepada perubahan ini, kita perlu bertanya adakah pembuat dasar di Asean ini sudah tersilap langkah dalam menangani bencana ini?

Untuk bertahun lamanya, kerajaan di Asean telah mengambil pertumbuhan alam sekitar dan ekonomi sebagai dua agenda eksklusif: hanya satu saja boleh dipilih.

Kita bersama-sama mengutuk hipokrasi negara Barat, yang mengajar negara-negara membangun tentang pembangunan lestari, walhal mereka masih terus melakukan pencemaran alam sekitar.

Secara jujur pada awalnya, saya skeptik tentang gerakan ‘hijau’ menyelamatkan alam sekitar. Saya merasakan perjuangan kumpulan ini tidak mempunyai fokus. Pada pendapat saya ia hanya satu wadah untuk golongan kelas menengah mengurangkan rasa bersalah atau rencana negara maju dan korporasi besar untuk ‘membunuh’ pesaing mereka. Tetapi, kerosakan kepada alam sekitar menyebabkan saya memikirkan semula pandangan itu.

Masyarakat Thai berdebat tentang punca bencana kali ini. Adakah ini kerana sikap berhati-hati mengatasi kemarau di mana air di empangan disimpan dengan banyak tanpa ambil kira taburan hujan yang tinggi di akhir tahun? Atau adakah ini kerana pembangunan di kawasan tanah rendah terlalu mampat? Atau mungkin juga kegagalan untuk mengantisipasi perubahan kepada taburan hujan?

Apa pun sebabnya, tidak dinafikan aktiviti manusia di rantau ini dan juga seantero benua Asia- menebang hutan dan urbanisasi, melumpuhkan benteng pertahanan kita terhadap bencana alam.

Pendek kata, pengurusan alam sekitar yang lemah akan menyebabkan kehancuran ekonomi. Misalnya, kehilangan dianggarkan akibat banjir Thailand ini mencecah 500 bilion baht dan akan memotong anggaran pertumbuhan ekonomi tiga peratus.

Banjir, tanah runtuh, pencemaran udara dan kemarau menjadikan orang biasa- peladang dan nelayan, semakin risau akan perkembangan alam sekitar yang memberi impak langsung kepada punca rezeki mereka.

Ini memperkuatkan lagi perjuangan gerakan ‘hijau’- termasuk di negara autoritarian seperti China. Demonstrasi oleh 12,000 penunjuk perasaan di Dalian Ogos lalu menyebabkan penutupan kilang bahan kimia di bandar perindustrian dan pro-pelabur itu.

Sememangnya, bencana alam merupakan indikator kegagalan sesebuah kerajaan dalam menguruskan khazanah alam, ekosistem dan sumbernya.

Ahli kongres veteran Filipina, Walden Bello pernah berkata- “orang Asia bukan lagi menerima membuta tuli bahawa model ekonomi industri berasaskan eksport tinggi seperti dipromosikan oleh golongan elit Barat adalah model ekonomi yang berjaya. Kini kita dapat melihat model ini telah memusnahkan industri tani, meluaskan jurang pendapatan dan kemiskinan, terutama selepas krisis kewangan Asia- malah ia juga memusnahkan alam sekitar.”

Kita tidak seharusnya duduk diam menanti bencana seperti di Thailand, atau bencana lebih besar datang menimpa, sebelum mengambil tindakan.

(Sinar Harian, 1 November 2011)